magisch machiavelli

de dwarsdoorsnede
09/02/2015
🖋: 

dwars slijpt het virtuele fileermes en gaat langs de graat van boeken, films, series, games, muziek, theater, haarproducten en rubberen eendjes. Redactrice Maxene neemt ons mee, vele eeuwen terug naar een wereld van tovenaars, koningen en koopmannen.

De Prof heeft je scheve hoofd nu wel inmiddels vaak genoeg gezien en de toiletjuffrouw van de Red and Blue is je kotspartijen beu. Ga eens iets anders doen op een doordeweekse dag: een gezelsschapsspel spelen bijvoorbeeld. Kenners van Kolonisten van Catan of minnaars van Magic The Gathering hebben misschien al van deze geweldige 999 game gehoord. Mocht het je nog onbekend zijn, rep je naar de Outpost en zet je zinnen op het magische bordspel Machiavelli. Een ronde is nooit hetzelfde, want elke keer kun je een andere rol spelen als één van de acht middeleeuwse personages. Maak kennis met de moordenaar, de dief, de magiër, de koning, de prediker, de koopman, de bouwmeester en de condottiere.

 

Machiavelli is voor twee tot zeven spelers. De opzet van het spel is zo snel mogelijk acht gebouwen te bezitten, liefst van elke soort eentje om bonuspunten te scoren. Bij aanvang van het spel ontvangt iedereen vier gebouwen en twee goudstukken (echte plastic muntjes!). Je betaalt hiermee voor bijvoorbeeld een kerker, universiteit, burcht,… Elke beurt mag je kiezen tussen twee goudstukken of één gebouw. Om het snelste victorie te kraaien is een goede tactiek onmisbaar. Naargelang de keuze van je karakterkaart verloopt elke beurt anders. Naast het uitvoeren van je karaktereigenschap, mag je één gebouw per ronde bouwen.
 

Je kruipt dus telkens in de huid van een personage. Heb je een slechte dag, dan maak je toch gewoon een andere speler koud als de moordenaar? Zit je even krap bij kas, dan kies je voor de dief. Zijn je eigen kaarten drie keer niks, dan dwing je iemand zijn gebouwen in te ruilen als de magiër. Heb je graag de touwtjes in handen dan kies je de koning, zo mag je als eerste je karakter kiezen en roep je de namen af van de karakters. Wil je het op veilig spelen dan pak je de prediker en ben je beschermd tegen de condottiere: hij kan immers je gebouwen afbreken. Geldwolven voelen zich op hun gemak bij de koopman, je krijgt een extra munt bovenop je gewone inkomsten. Wie graag meer dan één gebouw per keer neerzet neemt de bouwmeester, nu mag je er drie bouwen en ontvang je er aan het begin sowieso twee extra. Last but not least is er de condottiere, je mag iemands gebouw afbreken voor één muntje minder dan dat ie waard is. Een gebouw dat één goudstuk heeft gekost kun je dus gratis met de grond gelijk maken.

 

Om het spel nog leuker te maken hebben mijn vrienden bedacht om elk personage een bepaald rekwisiet toe te kennen. De koning krijgt een hoge hoed, de magiër moet drinken uit een rode kelk versierd met doodshoofden, de koopman draagt Mr. T juwelen,... Laat je fantasie zijn werk doen. Voldoende drank is aangewezen, maar geen must. Machiavelli is geen moeilijk bordspel, dus zeer toegankelijk voor zelfs je sufste maatjes. Een tip voor beginners is altijd de koopman, of de bouwmeester te vermoorden. Dit zijn populaire karakters, dus zo heb je altijd prijs. Dit leidt dan ook steeds tot amusante scheldpartijen! 

 

Afhankelijk van het IQ van je vriendengroep en uiteraard het aantal promille of THC in hun bloed, varieert de duur van het spel. Een uurtje ben je er zeker mee zoet. Wie van je maten is een krak in het smeden van snode plannetjes? Kun je je kompanen voorspellen of sla je de bal mis? Wie van jullie is de sluwste, slimste, machtigste machiavellist?