KIEZEN OF VERLIEZEN

stuvers aan het woord

21/04/2024
🖋: 

Waar is de Studentenraad zoal mee bezig? Haar roze logo verschijnt te pas en te onpas in de mailbox, maar wat doet ze naast mailen? Op welke manieren beïnvloedt ze het dagelijks leven van de student? Om daarachter te komen neust dwars in de projecten van de Studentenraad. Deze editie stellen we vragen over multiple-answers-possible-vragen aan coördinator Onderwijs Margo Verstraete.

Multiple-answers-possible-vragen? Wat zijn het? Zoals de naam al doet vermoeden, zijn het meerkeuzevragen waarbij meerdere antwoorden mogelijk zijn. Margo licht het probleem daaromtrent toe: “Aan de ene faculteit krijg je deelpunten als je bijvoorbeeld drie van de vier juiste antwoorden hebt. Bij de andere faculteit krijg je nul punten.’’ Ze vertelt opgelucht dat niet elke faculteit dit soort vragen gebruikt. Voor diegenen die dit leed bespaard is gebleven en twijfelen of het zojuist geschetste beeld van een multiple-answers-possible-vraag echt zo absurd is, hieronder een voorbeeld.

Welkom, bij deze multiple-answers-possible-vraag. Kruis alle juiste antwoorden aan.

(a) Dit antwoord is juist. Je denkt: punt voor mij.

(b) Deze is onjuist. Je weet dit en je denkt nog steeds: vakantie in augustus. Mocht je deze toch aanduiden, krijg je aan geen enkele faculteit punten.

(c) Deze is ook juist. Of stond in de cursus het tegenovergestelde? Als deze juist is en je deze ook als zodanig aanduidt, krijg je nog steeds alle punten. Maar als je deze niet durft aan te duiden, krijg je aan sommige faculteiten slechts een deel van de punten. Aan een andere krijg je in deze situatie voor de gehele multiple-answers-possible-vraag geen punten.

(d) Deze is ook juist. Maar ja, je weet het niet 100% zeker… Als deze nu toch niet juist is, krijg je geen punten – toch maar niet dan?

“Er is geen communicatie over hoeveel antwoorden juist zijn. Vaak is er ook geen communicatie over hoeveel punten je kunt verdienen. Studenten weten niet of ze het risico moeten nemen om er bijvoorbeeld drie aan te duiden”, vertelt Margo bezorgd.

De Studentenraad heeft al voor het einde van de giscorrectie gezorgd. “Diezelfde argumenten kunnen we nu ook op deze situatie toepassen.” Margo geeft een voorbeeld uit die argumentatie: “Toen is uit onderzoek een groot genderverschil gebleken. Vrouwen gokken veel minder en halen daardoor minder punten.”

“Wij pleiten om zulke vragen volledig, dus aan elke faculteit, af te schaffen en normale meerkeuzevragen of open vragen in te lassen met meer punten op toelichting en motivatie. Zoals nu aan een aantal faculteiten al het geval is.’’ Wat als de faculteiten het niet eens zijn met die drastische verandering? “Dan pleiten we voor een goed beleid op centraal niveau, zodat alle faculteiten eenzelfde beleid volgen.”