Universiteit digitaal zwanger

Nieuwe website over negen maanden
21/04/2012
🖋: 

Eind maart gaf de Universteit Antwerpen al eens een sneakpreview van hun nieuwe website aan een beperkt aantal studenten. Natuurlijk is iedereen razend benieuwd hoe de geüpdatete versie van onze, toch wel archaïsche, universiteitssite eruit zal zien. Daarom geeft dwars u deze maand een exclusieve blik op het nieuwe digitale uithangbord van onze geliefde universiteit.

Wie de oude website van de Universiteit Antwerpen al eens heeft moeten gebruiken om iets op te zoeken, kan ervan meespreken: het was een onontwarbaar kluwen van pagina's waarbij alle logica overboord leek gesmeten. Informatie stond geheid op de meest verdoken plaats en eens je had gevonden wat je wilde weten, was er geen denken aan dat je het de volgende keer opnieuw zou terugvinden.

 

Dit zal allemaal, hopelijk, verleden tijd zijn met de nieuwe website. Wat meteen opvalt als je de nieuwe website opent, is de grote foto bovenaan de pagina. “Hier hebben we speciaal voor gekozen”, zegt Jan Dries, departementshoofd communicatie. “We willen werken met sterke foto's die relevant zijn en een verhaal vertellen, al zal dat veel inspanningen kosten. Ook moet je de startpagina zien als een soort soap, waar elke dag nieuwe verhalen op moeten komen.”

 

Stroomlijnen en afslanken

Bij de nieuwe website wordt veel meer uitgegaan van ‘voor wie’ dan ‘door wie’. Dit wil eigenlijk zeggen dat de site ‘outside-in’ ontworpen is, met de nadruk op de externe bezoeker. Vroeger vond je alle informatie op de site, en gebruikten studenten van sommige faculteiten de site noodgedwongen om hun valven te raadplegen. Dit alles is verleden tijd. Op de nieuwe website onderscheidt men drie duidelijke blokken: de externe site, de site voor studenten die gebaseerd zal zijn op Blackboard en ten slotte een personaliseerbaar intranet voor de personeelsleden.

 

“Door het opsplitsen van ons aanbod in deze drie blokken konden we de externe website sterk stroomlijnen en afslanken. Hierdoor stijgt ook het gebruiksgemak enorm”, aldus Jan Dries. Het hoge woord is gevallen: gebruiksgemak. Daar is inderdaad veel aandacht aan besteed. Een nieuwe krachtige zoekmotor, facetted search, en een logische opdeling van de website zorgen ervoor dat je veel sneller aan je gewenste informatie komt. "We zijn vertrokken van een 150-tal scenario's waarbij er verschillende dingen opgevraagd kunnen worden. Na het intern opmaken van de structuur hebben we proefpersonen deze scenario's laten uitvoeren. Daardoor kwamen we heel veel te weten over hoe mensen op zoek gaan naar informatie. Daar kwamen af en toe toch wel verrassende resultaten van, maar het heeft ons geholpen de site zo makkelijk mogelijk te maken".

 

Ook andere moderne snufjes zijn geïntegreerd. Zo zal er een sterke koppeling voorzien worden met sociale media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, ... “Uiteindelijk is de site de basis waaruit alles vertrekt. Die koppeling moet er dus zijn, en we zijn ook volop bezig met onze aanwezigheid op deze platformen.”

 

Uniformiteit

Een ander groot verschil met de oude website is het uitzicht van de verschillende pagina's. Terwijl elke pagina er nu vaak totaal verschillend uitziet, zal de nieuwe website veel uniformer zijn, en dat is een goede zaak. “Uniformiteit is inderdaad troef. Elk departement zal wel zelf zijn content kunnen aanbrengen, maar er zal aan kwaliteitscontrole gedaan worden vanuit onze diensten. De vraag naar structuur en controle komt vanuit de departementen zelf.”

 

Nog een belangrijk aspect waarop wordt ingezet is toegankelijkheid. De website zal daarom ook beschikbaar zijn in het Engels. “We doen daarvoor beroep op externe copywriters die het Engels machtig zijn. Het Engels op onze universiteiten kan soms stukken beter, dus moeten we er op letten dat ons uithangbord voorzien is van een deftige vertaling.” En ook aan de mindervalide surfer is gedacht. Zo zal de website over een aantal ‘zwembandjes’ beschikken: een hoge contrast versie van de website zal beschikbaar zijn voor slechtzienden. “We proberen zo dicht mogelijk bij het AnySurferlabel (een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites, nvdr) aan te leunen, al is dat niet altijd even makkelijk. Elke foto moet daarvoor van een omschrijving voorzien worden zodat deze kan worden ‘voorgelezen’.”

 

Het studentenportaal zal ook een ommekeer maken. Geen Blackboard meer zoals we het kennen dus, maar wel een Blackboard 2.0. “We gaan blackboard volledig hervormen. We zijn trouwens nog op zoek naar een andere naam. Alle suggesties van studenten zijn welkom.”

 

De nieuwe website van de Universiteit Antwerpen zal in gebruik worden genomen op 1 januari 2013.

 

 

Nieuwe app Antwerpen Studentenstad

Antwerpen Studentenstad heeft eind vorige maand ook een nieuwe app voor smartphones (zowel op IOS als Android) gelanceerd. De nieuwe app geeft je een zo volledig mogelijk overzicht van wat er allemaal in Antwerpen te doen is. Van cafés en restaurants tot evenementen en WIFI-hotspots. Ook vind je er bijna alle informatie die je nodig hebt als (toekomstig) student. Weet je niet wat doen, dan bevat de app een leuke feature: de shake. Schudt met je telefoon en de app stelt je een leuke bestemming voor. Ook handig: de app is volledig offline, dus eenmaal geïnstalleerd kost het de arme student niets aan dure mobiele data.