waarom sta ik toch altijd voor een rood licht?

betweter

23/03/2017
🖋: 

Het is niet omdat je veel onnozele weetjes kent, dat je een betweter bent. Dat bewijst een van onze redacteurs elke maand door een waanzinnig interessant, ongelofelijk boeiend of verbluffend spannend feit te delen.

In de stad wonen heeft zo zijn voordelen. Eén daarvan is dat alles in de buurt ligt. Afgesproken op de Groenplaats? Een tiental minuten op voorhand vertrekken is meer dan genoeg om er op tijd te geraken. Maar mis je het groene licht aan het einde van je straat, kan je daar al gemakkelijk een minuutje bij rekenen. Dit herhaalt zich enkele keren en uiteindelijk ben je bijna dubbel zo lang onderweg. Zijn de verkeerslichten speciaal geprogrammeerd om jou het leven zuur te maken of zou er dan toch een logisch systeem zijn om ons snel van punt A naar punt B te verplaatsen?

 

Op vele plaatsen zit er wel degelijk een systeem achter de kleurenwissel van de verkeerslichten. In de groene golf, zoals ze dat systeem noemen, zijn de verkeerslichten zo op elkaar afgesteld dat een voertuig nooit een rood licht hoeft te zien. De tijd tussen het groene licht van het ene kruispunt en dat van een volgend kruispunt is gebaseerd op de gemiddelde snelheid die in die zone gereden wordt. Rij je dus sneller of trager dan de gemiddelde snelheid, dan kom je voor een rood licht terecht.

 

De groene golf bestaat niet alleen voor het gemak van de bestuurders, maar heeft ook een belangrijke functie in de veiligheid van het verkeer. Er wordt minder vaak te hard gereden, omdat het voordeliger is om de gemiddelde snelheid aan te houden. Bestuurders die zich niet meer moeten focussen op het al dan niet rode licht, letten meer op hun omgeving en kunnen dus sneller reageren op onverwachte situaties. In Duitsland bestaan er zelfs verkeersborden die aangeven dat je mag doorrijden bij het volgende verkeerslicht omdat het gegarandeerd groen gaat zijn. De kruispunten in de groene golf vermijden ook woonzones, zodat het verkeer daar veel rustiger is.

 

Voor het openbaar vervoer zijn er echter meer nadelen dan voordelen. Omdat bussen en trams tussen twee verkeerslichten moeten stoppen aan een halte, missen ze het groene licht. Hierdoor kunnen ze te laat komen aan hun volgende halte of vertrekken ze te vroeg, omdat ze het groene licht nog willen halen. Fietsers hebben hetzelfde probleem, al is de groene golf op sommige plaatsen wel aangepast aan de tweewielers. Als je bijvoorbeeld twintig kilometer per uur fietst tussen de stations Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Berchem, kan dat zonder te stoppen.

 

Het is een ingenieus systeem, maar voorlopig kan je best nog enkele minuten extra bij je reistijd rekenen.