rechtstreeks naar tweede zit

examens skippen: waarom doen we het en hoe kunnen we het vermijden?

05/05/2018

De examens zijn weer daar. Hoeveel staan er bij jou op de planning deze keer? En zit jij mooi op schema of reeds met de handen in het haar? Ooit al gedacht om een examen gewoon over te slaan? Je zou anders niet de eerste zijn, want het is geen uniek fenomeen.

Om ons spijbelgedrag en onze studie-ernst in kaart te brengen, stuurden we een enquête uit. Uit alle faculteiten van onze universiteit kregen we respons: 638 bachelorstudenten gaven ons een kijkje in hun studieplanning.

Tijdens deze rondvraag kwam ook de vraag ‘Indien je bepaalde examens niet hebt afgelegd, wat was hier de voornaamste reden voor?’ aan bod. De keuzemogelijkheden varieerden van ‘ziekte’ tot ‘familiale omstandigheden’, maar dit bleken niet de enige antwoorden die de deelnemende studenten achterlieten. We werpen een blik op de resultaten.

 

de resultaten

Van de 638 ondervraagde studenten slaagde 82,45% − zo’n 526 studenten − er in al hun examens af te leggen. Hoe zit het dan met de overige 112 studenten?

Wegens ziekte waren 21 studenten (3,29%) niet in staat een of meerdere examens af te leggen. Nog eens 7 andere studenten (1,1%) kampten met familiale omstandigheden en gaven aan daardoor een examen te hebben gemist.

Van de overige 84 studenten liet maar liefst 57,14% (48 studenten) een examen vallen om op die manier meer tijd vrij te maken voor een ander examen. Onvoldoende beheersing van de leerstof bleek voor 30 studenten van hen (35,71%) dan weer de aanleiding om een proef aan zich voorbij te laten gaan.

Daarnaast geven studenten aan dat ze examens skippen omwille van werk, faalangst, een slecht examenrooster, overslapen of zelfs een gebrek aan motivatie. Een enkele student gaf aan dat hij/zij een examen niet had afgelegd omdat het tijdstip slecht was aangeduid op SisA.

 

planning en strategie

Ziekte en familiale omstandigheden zijn onoverkomelijk. Maar hoe kunnen we omgaan met een druk examenrooster en faalangst? We gingen te rade bij de dienst Studieadvies en Studentenbegeleiding.

Indien je te kampen hebt met faalangst is het opstellen van een realistische planning de boodschap, volgens Hanne Van Balen en Sandy Stevens. “Een planning geeft jou overzicht en structuur en op deze manier kan je doelgericht toewerken naar jouw examen. Ook positief denken is heel belangrijk. Als je op voorhand denkt dat je het examen niet gaat kunnen, kan je je al snel angstig voelen waardoor je ook minder goed zal presteren”, aldus beide dames. Voorts lijkt het hen belangrijk om steun te zoeken in je omgeving, bij twijfel of angst lucht het op om deze te delen met iemand en te praten over je gevoelens.

Een examen missen om een ander voorrang te geven is volgens de experts niet uitzonderlijk: “Het gebeurt zeker dat studenten heel strategisch beslissen om niet deel te nemen aan een examen. Ze hebben enkele weken of dagen op voorhand gemerkt dat ze te weinig voorbereid zijn voor al hun examens en kiezen er bewust voor om al hun energie te steken in een ander examen.” Voorkomen dat studenten een examen missen is afhankelijk van de reden waarom ze dit doen. De dienst Studieadvies en Studentenbegeleiding stelt alvast een aanbod aan workshops ter beschikking, voor ieder wat wils. Die gaan van het aanleren van studievaardigheden en -planning tot het leren omgaan met uitstelgedrag, faalangst en stress.

Ter afsluiting concluderen de dames dat het in acute situaties soms het beste scenario is om een examen te laten vallen: “Liever één herexamen en vier keer een 10, dan vijf keer een 9, toch?”