HET HOTEL – MURDER MEETS MINDFULNESS

05/11/2025
 [HET HOTEL: MURDER MEETS MINDFULNESS] (© [Otto Van Kerckhove] | dwars)
🖋: 

Aan de ruige kust van Dorset opent Francesca Meadows haar luxueuze resort The Manor: een paradijs van rust, rijkdom en spirituele vernieuwing. Op het terrein waar ooit het landhuis van haar grootouders stond, creëert Francesca een plek waar de elite tot zichzelf kan komen met yoga, healing en stiltewandelingen. De opening valt niet toevallig samen met de zonnewende, het moment waarop licht en duisternis elkaar ontmoeten. Maar onder het oppervlak van rust en balans sluimert iets duisters. Oude wonden, leugens en schuldgevoelens borrelen langzaam op. En in de schaduwen van het omringende bos lijkt de oude legende van de Vogels – mysterieuze wezens die onrecht wreken – weer tot leven te komen.
 

Met deze thriller bewijst Lucy Foley haar talent voor sfeervolle spanning. Haar opbouw is traag maar meesterlijk: ze laat het mysterie in kleine, gecontroleerde doses groeien, tot je ongemerkt midden in het web van geheimen verstrikt zit. Elk hoofdstuk (of beter gezegd: elk fragment) wordt verteld vanuit het perspectief van een ander personage. De namen staan boven de hoofdstukken, maar de stemmen zijn zo verschillend dat je al snel voelt met wie je te maken hebt. Foley geeft elk personage een eigen ritme, toon en gevoelswereld. Zo kruip je diep in hun gedachten, waarin onzekerheid, angst en zelfbedrog naadloos in elkaar overvloeien.

Een bijzonder element is het oude dagboek van Bella Springfield, dat gaandeweg steeds belangrijker wordt. Via fragmenten uit haar verleden vallen de puzzelstukjes langzaam op hun plek, al blijft Foley de lezer voortdurend op het verkeerde been zetten. Net wanneer je denkt dat je weet wie schuldig is, wat er werkelijk gebeurd is of wie het slachtoffer zal zijn, volgt een nieuwe wending die het hele spel herschikt. 

Het hotel (2024) is geen klassieke whodunit met een lijk op de eerste pagina, maar eerder een psychologische thriller met een trage, broeierige opbouw. Foley speelt met thema’s als macht, klasse, schaamte en schuld, en verkent hoe het verleden altijd zijn schaduw werpt op het heden.

Toch is niet alles even scherp uitgewerkt, want sommige personages blijven wat vlak. Ook het motief van de Vogels – een fascinerend symbool van folklore en gerechtigheid – had meer diepte mogen krijgen. Foley wekt grote verwachtingen rond die mythische kracht, maar laat haar betekenis grotendeels in mysterie gehuld.
 
Dat neemt niet weg dat Het hotel een onweerstaanbare pageturner is: elegant geschreven, met sfeervolle portretteringen en een duistere ondertoon die je niet loslaat. Foley bewijst dat ze spanning kan combineren met literaire finesse. Het hotel is een boek dat onder je huid kruipt – langzaam brandend, beklemmend en verleidelijk mysterieus.