hoe word je getriggerfingerd?

het minnespel van Block, Goossens en Van Bruystegem
13/04/2014

De Triniteit van de vaderlandse rockmuziek lanceert hun nieuwe album. By Absence of the Sun heet het beest. Triggerfinger de meester. Het is het allerlaatste interview op Belgische bodem. De drank kan op tafel komen. Frontman Ruben Block kan niet beslissen: “Brain freeze,” lacht hij. Block en Mario Goossens gaan voor een gin-tonic, monsieur Paul voor een koffie. We toveren de afgelopen editie van dwars op tafel, met Bart De Wever op de cover. De reactie is unaniem kritisch en recht door zee: “De Wever? Steek dat maar snel weg. Minder, minder, minder!” Een gigantische bulderlach weerklinkt op het terras. Ze zijn ontspannen, maken grappen en praten als een bende gezellige chaoten door elkaar. Als we hen vertellen dat hun sexappeal ervoor zorgde dat een deel van de vrouwelijke redactieleden niet meer mee is gekomen, reageert Block: “Het is niet handig als ze ons met open mond aankijken, dan vliegen er vliegen in.” Nadat er is gelachen om onze zenuwen: “Doe maar rustig, wordt gij gezocht misschien?” en we gecomplimenteerd zijn om onze typekunsten: “Ben jij aan het typen nu? Allez, dat is rap,” vuren we onze vragen op de Belgische halfgoden af.

stap 1: zenuwen zijn voor pussies

Als er één ding opvalt bij de eerste beluistering van By Absence of the Sun is dat de muziek mikt op het wiegen van de heupen. Op tekstueel vlak zweeft er een duisternis rond de nummers.

Ruben Block Dank u. Ik ben blij dat jullie dat vinden. Dat is wel iets waar we naar gestreefd hebben, zonder de essentie van onze muziek te verliezen. De lyrics ontstaan met een bepaald idee. Maar het is juist mooi dat je er je eigen verhaal mee kan maken.

 

Het is jullie tweede samenwerking met producer Greg Gordon (onder andere Slayer, Oasis en The Walkmen, nvdr.). Never change a winning team. Hebben jullie deze plaat anders aangepakt in vergelijking met All This Dancin’ Around?

Block We kennen hem nu een beetje beter, dat is wel een verschil. De eerste keer was het voor hem ook nog een beetje aftasten hoe je persoonlijk bent. Greg heeft met grootse artiesten samengewerkt. Sommige van die mensen moet je met een bepaalde handleiding benaderen, maar wij zijn niet zo moeilijk. Wij waren de eerste keer veel meer onder de indruk van hem. Zijn palmares is indrukwekkend en als kleine Belgen met hem samenwerken is een hele eer. We zijn echt fan van elkaar geworden. Dat vormt een heel goed uitgangspunt om een samenwerking aan te gaan en die succesvol af te ronden.

Mario Goossens Het is geen dictator die beweert het allemaal te weten. We snappen elkaar volledig. Dat geeft een speling tussen ons vieren waardoor het heel interessant en creatief wordt. Zo’n werksfeer is ideaal. Hij heeft ons de studio’s laten zien toen we Faders Up 2 – Live in Amsterdam gingen mixen. We konden kiezen tussen drie verschillende studio’s binnen het gebouw. De tweede studio was perfect.

 

 

stap 2: huur op tijd en stond enkele escortdames in

Werken Amerikanen in de studio dan anders dan Belgen?

Block Iedereen heeft zijn functie in de studio, dat is hier in België ook zo. De grote studio’s waarin we werkten lagen voornamelijk in de Verenigde Staten. De eerste keer namen we in Sound City Studios op, ditmaal in Sunset Sound Studios. Er komen daar heel grote artiesten en het is wel fijn dat ze ons op dezelfde manier behandelen. Wij worden verzorgd als klant: er wordt altijd koffie, fruit en van alles en nog wat door een runner voorzien. Dat is maar een detail, maar zo’n runner is van opleiding een technicus. Als je iets wil worden in zo’n studio dan moet je onderaan beginnen als een soort koffiemadam.

Goossens Als wij zin hebben in een koffie of een smoothie dan gaan we het zelf wel halen. In de Verenigde Staten staan ze erop dat de artiest zich geen zorgen maakt over zulke banaliteiten.

Paul Van Bruystegem We wilden voor de grap eens zien hoe ver ze daarin zouden gaan. Na twee samenwerkingen begin je natuurlijk met iedereen goede vrienden te worden. Op een dag benaderden we een van de assistenten met een ongewone vraag: “Hey Chris, we’re looking for some escort girls.” Plichtsgetrouw ging hij voor ons bellen met de front desk. Op een bepaald moment dachten we dat ze wel door hadden dat het een grap was. Die runner stuurde gewoon al een hele prijsopgave en keuzemenu door. Zo ver gaat het dus.

 

Jullie worden daar als Belgen dus ook wel als echte sterren behandeld?

Goossens Iedereen wordt daar als een echte ster behandeld. Je bent klant en je wordt verzorgd. "Whatever you need."

Block Het coole is eigenlijk dat je niet naar buiten moet, je kunt blijven werken. Er wordt voor alles gezorgd. Die taak ligt in handen van Gregs assistent Chris. Greg hadden wij geëngageerd als producer en technicus. Hij was verantwoordelijk voor het opnemen van het album, maar hij heeft een rechterhand nodig om hem door heel het productieproces heen bij te staan. Het ene moment konden we met die gasten gewoon lachen en onnozel doen, maar vanaf het moment dat er weer gewerkt moest worden, was er een abrupte mind switch en stonden ze achter de knoppen. In het begin moet je wennen aan die professionaliteit. Eens je in die flow zit, wens je niets liever.

 

 

stap 3: wees evenwichtig, maar hitsig

Na 15 jaar Triggerfinger kennen jullie elkaar door en door. Wat zijn elkaars goede en slechte eigenschappen?

Goossens Iedereen heeft zijn slechte kantjes. En het fijne is dat wij dat intussen van elkaar weten, maar het hoeft niet per se gezegd te worden. Je ziet dat aan de ander als hij ruimte nodig heeft. Als je zo veel onderweg bent, hoef je daar niets van te zeggen. We zien elkaar meer dan onze eigen vrouwen (lacht).

Van Bruystegem De kracht bij ons is ook dat wij al vrij lang van onszelf weten wat onze zwaktes zijn. Ik ben een opvliegende, razende zot (Ruben lacht). Ik wéét dat ik dat ben, maar het lukt me niet altijd om die hitsigheid in te tomen (lacht). Dat is niet noodzakelijk negatief, soms kan dat ook positief zijn.

Block Hij is eerder een enthousiaste, opvliegende, razende zot.

Van Bruystegem Maar dat kan wel eens vermoeiend zijn dus soms probeer ik er toch iets aan te doen. Ik ben me daar ook van bewust, anders ga je een ander op de zenuwen werken. Dan is het: "Sorry gasten, het is weer zo vandaag," en zij weten dat dan. We hebben een innige relatie met elkaar. Enfin, we functioneren zoals een getrouwd koppel. Je accepteert elkaars kleine, slechte kanten, want je kijkt nog altijd op van elkaars grave kanten. Zowel op muzikaal als op menselijk vlak.

Block Dat is waar ik me nog steeds over verbaas: de razende koorts waarmee wij er elke keer invliegen en ons in de muziek vastbijten. Dat is Triggerfingers main objective. Proberen een zo goed mogelijke plaat te maken. Trachten de beste takeop te nemen die op dat moment uit ons voortvloeit.

 

 

stap 4: een kostuum is het allerhoogste gebod

Jullie brengen die koorts ook over op het podium. Hoe houden jullie het nog steeds vol om in een verzengende hitte in die kostuums te spelen?

Van Bruystegem Vorig jaar stonden we op het podium in Sziget. Rond die tijd werd Hongarije getroffen door een hittegolf. Tijdens onze set was de warmte bijna onhoudbaar. We hebben toen meegekregen dat de temperatuur rond de 53 graden schommelde. Voor we ook maar één noot gespeeld hadden, baadden we in het zweet. Op het podium was het alsof er iemand met twee haardrogers in je ogen blies.

Block Ik wilde even gaan 'voelen' in de tent. Ik liep naar boven naar het podium en er komt een muur van hete lucht op me af. Ik voelde mijn netvlies onmiddellijk droog worden. Daarenboven had je de belichting die de temperatuur nog eens gevoelig opdreef.

Van Bruystegem Op dat moment denk je: hoe kom ik hier in godsnaam doorheen? Ik ben de oudste en een beetje zwaarlijvig, voor hetzelfde geld overkomt me iets. Op foto’s van Sziget zie je dat we er echt niet goed uitzien. We waren net een trio lijken met muziekinstrumenten. Als ik die foto’s nu terugzie, bekruipt me steeds een akelig gevoel.

Goossens Dat was nu ook wel een eenmalige gebeurtenis. Hopelijk (lacht). Je went aan het dragen van een kostuum.

 

Naast de langspeelplaten die Triggerfinger uitbrengt, bedrijven jullie ook de liefde met covermateriaal. Is het niet frustrerend dat jullie cover van Lykke Li’s I Follow Rivers meer aandacht krijgt dan de rest van jullie werk?

Van Bruystegem Jullie hebben er een hit van gemaakt, niet wij.

Goossens Dat heeft ons inderdaad bekender gemaakt. Wij beschouwen dat totaal niet als iets negatiefs. Daar mag over gebabbeld worden omdat het deel uitmaakt van wat wij doen. Dat heeft ervoor gezorgd dat we door heel Europa reizen en plezante dingen doen.

Van Bruystegem Even serieus: een ‘triggerfinger’ doen of maken, heeft een extra betekenis. Het staat nu in de Urban Dictionary: ‘doing a Triggerfinger’ is een cover maken die beter is dan het originele nummer. Echt waar! Daarnaast heeft het nog een andere betekenis. De vinger die de vrouw gebruikt bij het masturberen (lacht).

 

 

stap 5: intensiteit is nec plus ultra

Wat heeft De Wereld Draait Door betekent voor Triggerfinger?

Block Wij vinden dat een heel goed programma.

Van Bruystegem Ze hebben ons een beetje gelanceerd. Na die ene minuut spelen, was onze clubtour in Nederland ineens uitverkocht. Daarvoor liep de tour niet zo vlot en vochten we voor elke concertplek.

Block We hebben een media- en televisielandschap waarin alles heel snel gaat en er weinig ruimte is om wat tragere en diepgaandere dingen te doen. DWDD is ook een programma dat heel snel gaat, maar in het genre is het excellent. Het is waanzinnig om te zien wat een vakmensen Matthijs van Nieuwkerk (presentator, nvdr.) en zijn hele redactie zijn.

Van Bruystegem Het gaat daar allemaal heel smooth, anders dan bij VRT. Als er bij DWDD iets misgaat, dan gaat dat er heel Hollands aan toe. Toen Matthijs onpasselijk werd, is hij naar het toilet gelopen en kon Jan Mulder het gewoon overnemen.

 

All This Dancin’ Around wordt gezien als de doorbraakplaat. Zien jullie dat ook zo?

Block Dat is een geleidelijk proces geweest. Dat album heeft het versneld, maar we draaien al lange tijd mee. Elke plaat heeft zijn steentje bijgedragen. Uiteindelijk hebben we altijd getracht muziek te spelen die wij willen brengen. All This Dancin’ Around heeft inderdaad meer deuren opengezet. Dat wil niet zeggen dat het daarom commerciëler wordt, maar dat ons speelveld nog groter is. Dat heeft zijn invloed op het hele spectrum, op zowel de meer delicate als de heftigere nummers. We lieten ons nu meer leiden door de melodie van een nummer. Desalniettemin hebben we er wel voor gezorgd dat de heftige nummers nog altijd erg in-your-face zijn.

 

 

stap 6: nec plus ultra, zeg ik u

Iedereen weet het: Triggerfingers live-reputatie staat als een gigantisch huis. Voelen jullie geen druk om die reputatie hoog te houden?

Van Bruystegem Die vraag over druk komt zo veel terug, terwijl wij dat niet zo voelen.

Goossens Je probeert je ding gewoon zo goed mogelijk te doen. Wij vinden het live-aspect net zo belangrijk als een plaat maken. Als je zoveel speelt dan voel je wel wat goed zit en wat niet. Hoe je het voor jouw gevoel het beste kunt overbrengen. Dat is altijd zo geweest, met ons drieën. Als een manager allerlei voorstellen doet dan zeggen wij al snel nee.

Block Maar we willen er wel over nadenken. Ik denk dat wij onszelf wel regelmatig goed in vraag stellen. Over waar we mee bezig zijn en hoe we het doen. We twijfelen wel. Natuurlijk zijn niet al onze concerten even goed. Dat weten wij ook. Je evalueert die wel, je probeert dan te achterhalen waarom het zo gegaan is. Een live optreden is geen vast gegeven, daarom is het ook interessant. Een ding weet ik wel heel zeker, dat wij alle drie elke keer ons uiterste best doen om er het beste concert van te maken.

Goossens Dat lukt ook niet altijd alleen. Als de omstandigheden en de faciliteiten slecht zijn, beïnvloedt dat je ook.

Block Ik ben dan even uit mijn lood geslagen. Tegelijkertijd gebruik je dat, om juist de vonken er vanaf te laten vliegen. Zij merken dat ook redelijk snel: "Dat gaat niet goed," en dan springen zij wel bij. Dat leer je ook, daar hebben we aan gewerkt.

 

Hoe ziet de toekomst van Triggerfinger eruit?

Block Ik hoop dat we nog veel platen maken en nog veel spelen. Dat we onze vleugels uitslaan in het buitenland. We zijn al onwaarschijnlijk blij met hoe het nu gaat.

Van Bruystegem Our future is so bright that we need to wear shades.

 

 

De bands sympathieke persdame laat ons weten dat we moeten afronden, na ook geduldig onze fotosessie af te wachten, is het echt tijd om te vertrekken. Van Bruystegem kust de dameshanden en allen – even charmant – nemen ze afscheid. dwars heeft net 's lands luidste drietal geïnterviewd. In de zomer spelen ze in het voorprogramma van die andere grootse band, The Rolling Stones. Benieuwd of Mick & co ook getriggerfingerd worden. Wij gokken van wel.