Film Fest Gent

een cinefiel antwoord op een herfstdepressie
20/10/2015
🖋: 

Nu de herfst officieel is ingezet met gure wind en vieze regen, de donkere uurtjes eerder beginnen en later eindigen, schreeuwt alles erom eens lekker binnen te blijven en een film te kijken. Maar in je joggingbroek op de bank voor de zoveelste keer een episode van Star Wars bekijken voelt al snel aan als studieontwijkend gedrag. De ideale moment dus om een bon ton filmfestival te bezoeken en jezelf een ware culturo en cinefiel te noemen. Waar dat mogelijk is? Wel, van 11 tot 24 oktober neemt Gent de schone taak op zich met het Film Fest Gent, dit jaar voor de 42e maal georganiseerd, met extra aandacht voor de Britse cinema.

Een filmfestival is natuurlijk meer dan het staren naar de schermen in warme bioscoopzalen of een goed excuus om bij een bezoek aan KASKcinema je vooral te goed te doen aan een lekker maal in het KASKcafé. Ook op een kleiner filmfestival zoals dat van Gent hoort een officiële competitie, een jury en een streepje glitter en glamour. Voor dat laatste wordt gezorgd door de komst van enkele internationale gasten die hun flaneerkunsten op de rode loper tonen. Dit jaar was dat onder andere de Ierse acteur Colin Farrel, te zien in de Grieks-Britse sciencefictionfilm The Lobster. Maar naast internationale diversiteit – ook de Japanse regisseur Hirokazu Koreeda heeft even door Gent gewandeld – is er gepast plaats (en trots) voor nationale producties. Het festival opende dan ook met de debuutfilm D’Ardennen, waarvoor regisseur Robin Pront ondertussen ook de Jo Röpcke Award kreeg uitgereikt.

 

Maar meer dan fotomomentjes en flashy entrees op de openingsavond verzorgt Film Fest Gent de nodige ontmoetingen tussen makers en kijkers in de vorm van lezingen, panels en seminaries, over Britse filmmuziek bijvoorbeeld of de aanwezigheid van Einstein in de cinema. Het festival is dus niet alleen een goed excuus om binnen te zitten, het is ook een plek om de liefde (al dan niet obsessie) voor film te delen en naar een hoger plan te tillen. Zo kan je bijvoorbeeld te rade gaan bij de pennen van Young Critics Workshop. Deze jonge filmfanaten met een passie voor het bewegende beeld en kritische woord gingen onder leiding van Nick Pinkerton op zoek naar de juiste woorden en waardeoordelen om de officiele selectie te becommentariëren. Naar welke film zij het meest uitkeken en wat zij uiteindelijk vonden van films als The Assasin of The Lobster lees je hier.

 

Klinkt dit als muziek in de oren? Wie snel is kan nog twee dagen meepikken, verder zal je je moeten behelpen met de verhalen van zij die er wel bij waren. Voel je de behoefte je op het filmaanbod te storten, maar heb je last van keuzestress? Deze redacteur werd tijdens het festival verliefd op Arabian Nights: Volume 1, the Restless One, de eerste film in een reeks van drie van de Portugese filmmaker en oud-winnaar van het Film Fest Gent Miguel Gomes. Een prent waarin op wonderlijke wijze, aan de hand van de duizend-en-een-nachtverhaalstructuur, sociale thema's worden aangekaart die door het visuele vermaak en de smakelijke humor heen, treffend je solidaire en humanistische hart weet te beroeren.