onsterfelijke slangen

de dwarsdoorsnede
01/02/2015
🖋: 

dwars slijpt het virtuele fileermes en gaat langs de graat van boeken, films, series, games, muziek, theater, haarproducten en rubberen eendjes. Redacteur Stijn verliest zich in de wereld van bits en bytes, en herontdekt de legendarische game Snake.

‘Even simpel als geniaal’ mag dan een contradictorische uitspraak en een slaapverwekkend cliché heten, er schuilt ook een dekselse waarheid achter. Neem nu pakweg een schroevendraaier of een bierviltje, of zelfs frietjes met ketchup. Stuk voor stuk simplistische doch tijdloze uitvindingen. Ik ga ervan uit dat over een honderdtal jaar nog altijd schroeven gedraaid moeten worden, bierviltjes nog steeds huishoudelijke ruzies vermijden over kringen op de salontafel en dat een ‘hongerke’ nog altijd met niets anders dan een vettige lekkernij gestild kan worden. Kortom, ze zijn onmisbaar.

 

Zo ook Snake. De videogame met in de hoofdrol een blokjesvormige slang, hoort perfect in bovenstaand rijtje van genialiteit thuis. Het spel heeft namelijk het uiterst simpele concept ‘voortbewegen-zonder-te-botsen’ naar een buitenaardse hoogte weten te tillen. Maar pas op, de maker van Snake is zeker niet de eerste geweest die van dit concept gebruikmaakte. Hij haalde zijn mosterd bij Blockade, een arcadegame uit 1976. Ook Worm op de goede oude TRS-80 minicomputer vormde een inspiratiebron, net als Atari’s Surround. (Een kleine noot aan al degenen die deze games in hun jeugdjaren gespeeld hebben en nog steeds aan de universiteit studeren: zoek eens een job.)

 

Eind jaren ’90 zag uiteindelijk ook Snake het levenslicht, en dat dankzij Nokia. De Finse fabrikant van telecommunicatieapparatuur had het plan opgevat een spelletje te integreren in zijn nieuwste mobiel. Ontwerper Taneli Armanto zette zich aan de taak en eind 1997 riep hij ‘eureka’, maar dan in het Fins. De oorzaak van zijn vreugdekreet viel te aanschouwen op de Nokia 6110, de eerste gsm waarop Snake kon gespeeld worden.

 

 

Sindsdien maakte Snake steevast onderdeel uit van elke Nokia-gsm. In de vorm van verschillende sequels vond je de game dan ook op verscheidene modellen terug. Absolute topper onder de opvolgers en persoonlijke favoriet van ondergetekende is Snake II. Door de toevoeging van enigszins complexere doolhoven én de mogelijkheid de slang als dusdanig te herkennen wegens de licht gestegen grafische kwaliteit van het spel, wist Snake II zich van zijn voorganger te onderscheiden. Als speler ervaar je echter hetzelfde gevoel van authenticiteit en simpliciteit dat ook de oorspronkelijke versie kenmerkte. Twee elementen die in latere 3D-varianten, zoals Snake III, lijken verloren te zijn gegaan.

 

De opkomst van de smartphone en diens apps heeft de ontembaar geachte slang een serieuze kaakslag toegediend. Eens de koning van de mobiele spelletjes, lijkt Snake nu in de schaduw te staan van Candy Crush en consorten. Maar het simpele doch geniale concept waarop het spel steunt, zal nooit vervagen. Neem bijvoorbeeld de populaire ‘Youtube-hack’ die het sinds 2010 mogelijk maakt om tijdens een gepauzeerd Youtube-filmpje Snake te spelen. Het draaiend laadicoon transformeert dan in de bekende slang. Wachten tot een filmpje volledig geladen is, was nog nooit zo plezant!

 

Leg die smartphone dus snel opzij, zoek in de lade van je bureau naar een oude Nokia en start nog eens Snake op. Vooraleer je het weet, heeft de tijdloze verslaving je weer te pakken.

 

Voor diegene wiens Nokia het begeven heeft of voor hen die simpelweg niet over dergelijk apparaat beschikken, hebben we hieronder een waardig alternatief toegevoegd in de vorm van een Snake webgame. Klik op slug, worm of python en je bent vertrokken. Veel speelplezier!