CHAT MADE IN HEAVEN

maatschappij

20/05/2025
🖋: 

Geloof jij nog in de liefde? Dan is dit je laatste waarschuwing: ook de romantiek is niet langer veilig voor AI. Die toevallige ontmoeting bij de bushalte, geen denken aan! Dat is iets wat alleen in films voorkomt. Dus voor iedereen die op dit moment nog wel vertrouwen heeft in de (online) liefde, goed nieuws! Tinder heeft een nieuwe digitale AI assistent gelanceerd om jouw (flirt)game naar een hoger niveau te tillen en je te helpen om je prins(es) op het witte paard te vinden.

Maak kennis met je nieuwe digitale wingman: The Game Game. Deze futuristische AI-functie moet ervoor zorgen dat gesprekken op Tinder soepeler verlopen en gebruikers beter voorbereid zijn op face to-face interactie. Het idee is simpel: je wordt gekoppeld aan een fictief AI-gegenereerd profiel op basis van jouw voorkeuren en krijgt informatie over je ‘match’ zoals leeftijd, opleiding, woonplaats en het scenario. Vervolgens spreek je door de microfoon het realistische scenario uit, zoals een toevallige botsing in de gang. Dan probeer je met die gegevens een gesprek op gang te houden en een date te regelen met je match. Als je daarin slaagt, win je het spel!

Geen inspiratie? Geen zorgen, Tinder’s got you: aan het einde van elk scenario krijg je persoonlijke feedback om je flirtvaardigheden te verbeteren. Zo verandert iedere chatsessie in een soort mini-rollenspel met een online ruimte om jouw flirtvaardigheden te verbeteren dat jou moeten helpen om gesprekken te laten slagen. En wie weet: misschien kom je zelfs tot een (A)I love you.

onder druk

De lancering van The Game Game komt niet uit de lucht vallen. De afgelopen twee jaar daalde het aantal Tindergebruikers met meer dan 15%. Vooral Gen Z laat zich steeds moeilijker binden aan de app. Tijdens de coronacrisis waren we massaal aangewezen op online daten, maar inmiddels is de behoefte aan échte ontmoetingen weer toegenomen. Dat zie je ook terug in het succes van nieuwe apps als Breeze, die zich juist richten op het faciliteren van offline dates, zonder dat vermoeiende geswipe en die nutteloze chats met matches waarvan je toch al weet dat het niet tot een match in real life komt. Daarnaast zorgen hoge abonnements kosten en frustraties over de match kwaliteit voor een dalende betrokkenheid bij Tinder. AI moet deze negatieve trend keren en de app opnieuw aantrekkelijk maken voor een jonge doelgroep.

op de grens

Voorlopig is The Game Game alleen beschikbaar in de VS. Match Group Inc., het moederbedrijf van Tinder, verwacht de functie tegen eind 2026 ook in Europa te lanceren. Daarnaast rijst natuurlijk de vraag of dit jou kwaliteitsvollere matches gaat opleveren. Tinder doet er in iedere geval alles aan om het online daten onder Gen Z weer hot te maken. Met dat in het achterhoofd zal het voor ons nog even duren voordat wij ons bevinden in deze dystopische Black Mirror-aflevering.